Google
 

09 November 2010

makanan bayi

emmm tengok tajuk macam bosan je kan...nak buat apa makan makanan bayi....bukan aku yang nak makan tapi untuk baby kecit aku la....hari ni aku nak tunjuk cara cara nak masak makanan bayi...iaitu bubur nasi...bubur nasi ni sesuai untuk budak yang berusia dari enam bulan dan keatas ...atau korang dah bagi anak korang makan bubur seawal empat bulan ....aku mula bagi nestum masa anak aku lima bulan lagi....pas tu bila dah masuk enam bulan baru ajar dia makan bubur tapi ingat bukan bubur nasi macam yang dilihat dikedai makan tu....kalau yang tu mau masuk soratkabar muka depan anak aku tercekik makan bubur....ya ampunnn....



untuk ibu ibu yang pertama kali nak bagi anak makan bubur nasi macam aku ni memang agak payah sikit yelah nak masak lah... itulah inilah ....tapi demi perut anak ,aku gigih jugak buat menda ni...ok kita mulakan resipi hari ini...ini resipi untuk baby yang baru nak belajar makan bubur ye....

bahan utama 
beras satu cawan (boleh makan dua kali)
isi ayam yang dihiris nak letak ikan pun boleh
sayur karot /brokoli /ikut suka...tapi jangan ambik yang ada daun...(takut urat dia tersekat kat leher baby waktu makan)
garam secubit takleh banyak

cara memasak
basuh beras bersih bersih
letak air setengah periuk (kalau periuk tu kecik la...kalau besar pandai pandai korangla)
bila dah menggelegak air beras tu letak ayam dan agak agak beras dah kembang letak lah sayur...
pas tu letak garam untuk rasa atau tak nak letak pun tak pe...kacau sikit pas tu biarkan beras tu sampai betul betul lembut dan kembang .....kacau sambil ferasan diri awak tu model di dapur....wah bergaya gitu....ok siap...sejukkan....



pas tu dah suam suam sikit bolehlah blendkan nasi tu sampai sehalus yang boleh macam nestum tu supaya baby senang nak makan....atau korang takde blender...alah senang je ...ambik penapis yang besar selalu orang buat perah santan tu ...ha lenyek la dengan sudu pun jadik jugak...ni mak aku yang buat untuk adik aku dulu...


dah siap bolehlah bagi anak kita makan bubur tu dengan senang hati...sebab tak payah nak risau tentang khasiat yang cukup ke tak atau tahap kebersihan yang tak terjamin...opppps lagi satu bubur yang lebih tadi boleh simpan dalam bekas yang kering dan masukkan ke dalam peti sejuk ....bila nak bagi anak makan nanti panaskan  dalam mekrowav je...senangkan...selamat mencoba ya ibuk ibuk sekalian....

7 comments:

Mama JnJnJ@Sue@Anang said...

salam..
teringat masa mula-mula bagi anak makan bubur
:-)

iela said...

mama JnJ:itulah yang paling best...bila anak habiskan bubur hingga ketitisan terakhir...bahagia rasa...

|| NaFiRaa || said...

memang kena rajin kan~ kalo x memang x menjadi.. dulukan..kalo malas zura beli bubur yang dalam paket2 jek.. kita tambah air pastu didihkan jek.. muehehehe

iela said...

nafira:ala boleh je kot...janji bby kenyang ye...kalau malas tu tak yah cakap lah...kalau rajin tu sume nak buat sendiri....

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

GKSB pon suka makan bubur nasi..

baby tua katakan hehe

LATEST ENTRY

RESULT UPSR DAH KELUAR, ADIK AKU DAPAT BERAPA?

NAK P MEKAH PON PAKAI BULU MATA PALSU

TUTORIAL CARA NAK ASINGKAN KOTAK KOMEN DAN CARA NAK BUANG WORD VERIFICATION

HIDUP DI KAMPUS: INDAH ATAU SEBALIKNYA?

aibaks said...

wa.. ni mesti nak cube nti bile bby da de.. hehe

iela said...

gadis kampung :hikhik..ada ada je..kalau teringin sangat bubur anak pun akak bantai je...

aibaks:emmm cuba tau rajinkan diri untuk bagi baby makan...