Google
 

27 August 2010

Teknik Mengurut Bayi

Semalam dah tak de keje sangat jadi aku main urut-urut dengan puteri ...setiap bayi memang suka kalau badan dorang kena urut ....tapi anak aku ni penggeli rupanya...bila kena urut siap ketawa mengekek pulak dia....ke aku geletek dia, bukan urut dia.....aku urut baby dengan lotion baby johnson yang penutup kaler biru tu...milk punya kot...sebelum nak tido..supaya dia dapat tido dengan lena...hasilnya memang dia tido lena...tak urut pun tido lena gak...bangun time nak susu je...

Teknik urutan bayi adalah pelbagai. Anda boleh menggunakan mana-mana cara yang anda fikirkan sesuai, asalkan bayi suka dan selesa. Berikut adalah antara teknik yang boleh anda gunakan... 



Muka
  • Urutan muka dimulai dengan mengusap wajah bayi ke arah kiri dan kanan dengan kedua tapak tangan.
  • Selepas itu tekan lembut di tengah dahi, dan buat gerakan ke samping kiri dan kanan.
  • Buat lingkaran-lingkaran kecil di pelipis, juga ke kawasan pipi di bawah mata.
  • Kedua ibu jari mengurut alis dari tengah ke tepi kiri dan kanan.
  • Contoh teknik lain mengurut wajah bayi:
  • Bedakkan pada hidung. Hidung bayi "dicolek" bedak dengan jari telunjuk ibu.
  • 'Seterika' dahi dengan tapak tangan.
  • Cincin mata - buat lingkaran di sekeliling mata dengan hujung jari.
  • Lingkaran di pipi - buat lingkaran di pipi mula-mula besar kemudian makin kecil.
  • Gerakan mencubit-cubit kulit pipi.
  • Menempelkan telapak tangan di pipi lalu digoyang-goyangkan.
  • Gerakan bersiul - usahakan agar mulut bayi dimuncungkan.
  • Selain untuk mengurut wajah, teknik urut ini juga boleh dilakukan untuk bahagian lain badan.

Dada

  • Dada dipicit dengan telapak tangan membuat gerakan dari tengah dada ke samping.
  • Atau, gerakan membentuk gambar jantung dengan meletakkan hujung jari ibu pada ulu hati.
  • Cara lain, gerakan seperti membuat gambar jantung kecil di sekitar puting bayi. 

Tangan dan Lengan

  • Urut tangan dimulai dari atas lengan bayi, tangan kanan dan kiri anda bergerak seperti memerah susu. Atau, kedua tangan melakukan gerakan memeras, memicit, dan memutar secara lembut pada lengan bayi.
  • Untuk telapak tangan bayi, gunakan kedua ibu jari anda, buat lingkaran-lingkaran kecil. Sementara keempat jari anda memijat bahagian belakang tangan bayi.
  • Jari bayi dipicit satu persatu ke arah hujung jari dengan gerakan memutar. Gerakan ini diakhiri dengan tarikan lembut pada tiap ujung jari.
  • Lengan bayi dipicit dengan gerakan menggulung dari kedua telapak tangan anda. Kemudian kedua lengan bayi dirapatkan ke badannya dan diusap lembut.


Kaki

  • Urut kaki dengan cara memegang pangkal paha bayi, lalu tangan digerakkan ke arah pergelangan kaki seperti memerah susu. atau, dua tangan bergerak bersamaan, dari pangkal paha dengan gerakan memeras, memicit, dan memutar kaki bayi secara lembut.
  • Telapak kaki diurut dengan kedua ibu jari. atau, buat lingkaran-lingkaran kecil pada telapak kaki.
  • Jari kaki dipicit satu persatu dengan gerakan memutar menjauhi telapak kaki, dan diakhiri dengan tarikan lembut pada setiap hujung jari. Bengkokkan juga setiap jari kaki bayi dan luruskan semula.
  • Betis diurut dengan kedua ibu jari.
  • Seterusnya kedua tangan membuat gerakan menggulung ke arah pergelangan kaki. Akhirnya, kedua kaki bayi dirapatkan, dan dengan halus kedua kaki bayi diusap dari atas ke bawah.


Perut

  • Untuk mengurut perut, lakukan gerakan pada perut bayi seperti mengayuh basikal, dari atas ke bawah, dengan telapak tangan kanan dan kiri secara bergantian.
  • Seterusnya, gerakan membengkokkan kedua lutut bayi secara lembut hingga menekan ke perut bayi.

sumber adalah dari google..gambar sendirian berhad...

4 comments:

MUMMYAR said...

sure lena tido pas kena urut kan...dulu masa ank ai yg 1st rajin gak ai urut.....hehe...ank ke2 ni malas ckit arr....cuma skang ni bila tido malam je ai selalu urut kaki diorg bila balik dari jalan2....kadang2 diorg syik mengigau je....penat agaknya kan.....

mama qistina said...

yelah mummyar dorang i kecit lagi tak tahu nak mengadu jadi kita buat je apa yang patut supaya dorang tak meragam n selesa

maisyah said...

salam..anak nama Putri eh..samala kita..ibu2 putri la ni..

mama qistina said...

maisyah :masa peknen teringin sangat nak letak nama anak puteri tu yang sangkut jugak ....