Google
 

21 February 2011

kenal tak buah celagi???

hari ni saja nak main teka teki ...nak bagitau kat korang yang aku dah kenai buah celagi ni ...korang tahu ke buah celagi ni buah apa...kalau kat kampung hasben aku kat ganu, dorang panggil buah ni buah celagi tapi kalau kat kay el orang panggil buah asam jawa atau tamarind...itulah maksudnya celagi tu....ye tak orang ganu sekalian ...atau negeri lain ada gak panggil camtu....


tak yah nak tunjuk cemana rupanya buah tu secara detail kat sini sebab semua mak mak , adik adik dan akak akak kat sini memang dah terer dengan benda ni kan? ...jadi aku cuma nak tunjuk cemana terernya pulak si puteri ngan kazen dia ni makan buah celagi yang belum diproses jadi asam jawa tu....masammmmm ....aku yang tengah menaip ni pun boleh terleleh air liur sebut pasal buah celagi ni ....tapi kalau dah masak rasanya manis sikit ...dan boleh disimpan untuk diproses untuk dijadikan asam jawa yang kita dok guna untuk masak selalu tu....


yang kat bawah ni picsa puteri ngan sepupu dia ...masa ni dorang tengah dok berebut makan buah ni sampai anak aku  pun tumpang sekaki ...asben aku kutip sebaldi buah ni ...pokok  celagi ni  asben dah tanam sejak dia kecik lagi ...sampai sekarang  semua dapat merasa makan  buah ni ...dapat kat bebudak tu sebaldi ,tinggal berapa ketul nak habis dah...
ishh kuat betul ye makan buah asam ni...







 tengok puteri cemana...bukan main dia gigit buah tu ...



 aishah ,najiha,kirah,nurin(belakang),sakirah,sakinah,puteri(depan)...jenuh nak menghapal nama anak buah ni...



makan sampai berkerut dahi tu ye...ni aishah sepupu puteri ...dia pun pandai makan buah asam ni...tapi mak su (akulah tu ) tak suka makan tau ...janganlah korang bagi ,aku memang tak hingin ...

sepupu puteri belah babahnya memang ramai ,tu baru yang kecik kecik je ..tak termasuk yang coming soon dan yang dah besar besar...baya aku pun ada gak...kalau belah mamanya pulak boleh dibilang ngan jari je....

5 comments:

mamaqari said...

org kelantan pn panggil buah celagi jgk..klu yg buat jeruk tu pn sedap=)

Ummi Eisya said...

tak pernah dgr lak buah ni..

|| NaFiRaa || said...

hehehe.. suka jugak makan buah nih~ hubby zura lagiiii suka.. yang belom masak pon dia makan.. zura suka makan yg dh masak.. lama sungguh x makan buah nih..

mama qistina said...

mamaqari:orang sana pun panggil gitu jugak...tak pernah makan yang jeruk tu...

ummi eisya:hehe...dengarlah sekarang ...nanti try makan pulak ...sedapp..

mama qistina said...

nafira: nak makan nanti singgah la kat kampung kita ...kat besut...