Google
 

23 September 2010

hari raya 1

pada pagi raya...kat ganu adalah hujan...aku pun dah mula risau bukannya risau apa ...takut tak dapat nak melaram baju rayaku....hehe....bangun pagi nak sediakan sarapan memandangkan ramai sanak sedara yang dah ada kat umah ayah ...jadi segala preparation haruslah awal-awal pagi....siap dengan hidangan lauk raya campur sarapan pagi ngan kuih raya...dan kek raya....ok kita layan kisah raya aku yang jauh di tempat orang...huhuhu...taun depan turn aku plak ...kecoh je...


ha tu adalah befday boy...disurprisekan olah anak ngan wife dia...derang ni ada bisnes sendiri tau... sesape yang lalu kat tepi jalan alor keladi tu akan nampak kedai makan derang ni...kan aku dah bagitau rata-rata kakak ipar aku ni semenya pandai masak...malu bila derang makan masakan aku yang tak berapa sedap ni...auwwww....kejadian di atas berlaku pada waktu sebelum solat raya...hari hujan ...dan kaum ibu-ibu ada yang belum mandi lagi pun ....aku lah tu....hehe....


yeayy...hujan dah berenti...siap cepat-cepat nak salam-salam...... taim ni adalah sangat syahdunya...buat pertama kalinya aku beraya dikampung mentua dan tak dapat nak cium tangan mama n abah n adik adik...sedih ooo...tapi tak pe...disebabkan mereka disini sangat sporting jadi aku dapat lupakan kesedihan itu...cewahhhh...(perasan tak ayah aku ...pagi baju lain petang baju lain...dah anak-anaknya ramai nau yang bagi  baju raya...tu pun baju yang kami bagi dia tak pakai lagi....)


selepas salam raya...kita terus gerak gi kubur...perkara yang paling ditakuti ialah pacat....hadoiii dahla baru lepas hujan konfem si pacat tengah cari target...aku yang paling takut ngan pacat ni.....lepas gi kubur seme gi lepak umah kakak fadil yang sulung@kak nah...lepak jap...kutip duit raya untuk sikecik tu...balik umah sebab kaum lelaki nak pegi solat jumaat pulak....kaum ibu dok umah ...sambil makan dan layan cite hindustan...sambil tunggu laki masing-masing balik....


tengok tangan puteri tu sempat tau pakaikan inai malam raya tu...bukan dia sorang  je ...ada gak anak buah yang kalut hulur tangan nak pakai inai jugak...layan jelah...


amacam merah tak kami......masih kat umah kak ipar.....si puteri kalau dapat kertas suka sangatlah tu boleh makan-makan....kalau kita tarik konfem nangis sambil jerit-jerit....(belakang ai kipas ...tu yang jadi serabai gitu...nasib rebonding...kalau tak dah lama melangsuir kat situ)


tengok takde gambar yang tak gigit kertas selagi tak hancur ...selagi tulah tak berenti....


ha...selepas seme dah balik solat jumaat....kita akan sambung beraya lagi...oleh kerana seme dalam satu kawasan jadi beraya adalah sangat mudah n best....hoho...kat atas tu taim dah petang tetiba baru teringat kami tak de gambar berdua...habis sudah mekap raya ku...kat umah kak yah ni ada jamuan sate...jadi kita pulun sate dulu ye ...tu yang terlupa segala tu...


aku yang kalut nak bergambar ....lepas makan sate ntah berapa puluh cucuk la aku tibai....


dengan ayah mentua ..puteri masih dengan kertas lagi..tak peduli yang lain dah...


sebahagian dari keluarga mentua@adik beradik fadil....selepas dah beraya sume balik umah dah berehat...tapi aku ngan asben kena bersiap untuk balik ke kampung  fadil di jerteh pulak ...sekali balik tiga kampung kena balik tau...korang ada ke....ha ...kampung jerteh tu tempat fadil dibesarkan oleh arwah nenek dan Che Su fadil....dan disitu jugalah rumah  peninggalan arwah nenek padil kepadanya....tapi umah tu abang dia duduk sambil jaga rumah tu memandangkan kami dah duduk di kl....bila kami balik kesana terasa seperti kami dirumah sendiri juga ....sebab mereka ni selalu beri layanan yang terbaik dan aku pun bleh lepak macam kat umah sendiri...tak tipu...ooooo...
*
*
*
*
*
*
*
*
raya kedua kami dihabiskan dengan perjalanan pulang kekampung kedua....iaitu jerteh...balik konvoi ngan kak ipar sebab umah dia pun kat jerteh jugak ...masa ondeway sempat singgah umah Che Da makan gulai@kenduri...derang buat aqiqah n cukur jambul...tak de gambar ye sebab seganlah... umah orang kenduri ko takkan aku nak bergambar sana sini ....

*hari raya 2 -tak da story dan akan bersambung hari raya 3

5 comments:

noie said...

merahjnyer mak ngah!!

Eye_nee said...

Wah kuarga merah gitu...Si puteri the pencinta kertas....masa mengandung ada mengidam nak makan kertas ker...hihihi...

mama qistina said...

noie:merahkan ....tetiba teringin pulak kaler merah ni..tahun depan nak kaler garang jugak kaler ape yer...

eye_nee:kelakar awak ni...dia suka kertas sebab saya selalu tengok kertas kat ofis kot....hahaha

|| NaFiRaa || said...

meriahnye!!! canteknye baju sedondon kaler merah.. kat kampung hubby zura pon hujan jugak pagi tu.. seb baik x lebat kan~

mama qistina said...

nafira:tu lah kalau tak, nangis tak dapat show baju merah ni....auwwwwww gedixxxx....nak muntah tak????