Google
 

22 September 2010

kisah sebelum raya

kisah bermula dari saat aku sampai kampung asben 8 /09 pukul 6 pg ..dah habis waktu sahur pun ...kat umah ayah mertua...ayah tinggal sorang je...ada gak kakak ipar tapi semuanya dah berkeluarga dan tinggal dirumah sendiri...tapi tak jauh dari umah ayah....jadi bila ada masa dorang gilir-gilir datang tengok ayah...ok..ok..sambung cerita.... ala raya kan sebulan rilek arr...aku punya cerita raya baru nak bermula hehe...tapi tak banyak nak diceritakan cuma nak bagi korang layan gambar jer leh...


budak kecit ni kena letak kat luar umah sebab aku tengah busy nak kemaskan umah, yelah sape yang sampai awal dialah yang kena clearkan isi umah tersebut....sapu sawang sume...siap keje sume...petang tu cari menu kat kuala berang,terengganu..untuk berbuka...bajet nak masak kat umah je, tapi penat sudah... jadi tukar plan ...kita berbuka kat umah kak yah@kak ipar aku...malam aku sekeluarga je kat umah ayah..yang lain malam raya baru sampai...


ingat tak hari tu aku ecoh-kecoh pasal asben aku nak bakar lemang ....ha tercapai jugak hasrat asben nak bakar lemang ...yang tu kak dah@kak ipar aku gak tuh ...aku ni ramai kakak ipar dan abang ipar tau...segan tau kalau balik kampung tak turun dapur dah la derang ni sumer tukang masak handal kat kampung tu...


tu anak dara dia@zira@anak buah aku...hehe jangan tak tahu aku ni dah jadi nenek pun sebab ada anak buah aku  yang dah ada anak jugak.....owhhh tuanya aku ni......huhuhuhu


kasik close-up sikit...buluhnya kecik je...ada lam 13 batang kot...


hishhh laki sapelah yang sibuk sangat tu...hahaha nak buktikan yang dia memang bersungguh-sungguh nak bakar lemang la tuh...


masa buat lemang tu ,taim dah petang ....jadi aku takdelah join derang buat lemang ....aku tengah sibuk nak siapkan hidangan untuk berbuka ....hidangannya kena banyak sebab ramai ahli kelurga yang datang...tapi yang ada ni pun separuh je ...yang separuh lagi beraya ngan keluarga mentua mereka...


hidangan di bahagi kepada dua bahagian sebab ramai nau rakyat jelata...kalau nak dikumpulkan semua mau ada yang makan kat luar umah...adik beradik asben aku ada sembilan orang dan seorang abang tiri...bila campur ngan anak dan ada jugak yang dah bercucu...ha lu kiralah sendiri....


lemang sedang dibakar lemang ni hanya siap selepas semua orang dah sibuk bersiap nak masuk tido...dalam kul sepuluh ke seblas la macam tu...lama kan..asben aku ngan abang dia yang jaga api tu...hasil lemang ok...dan boleh dijadikan lemang raya.....syabas abang....


huhu ...gempaknya api...ni kalau dibiarkan mau rentung lemang ...


anak buah aku ....damia yang takut ngan asben aku...kenapa ?... tak tahu.....


3 comments:

|| NaFiRaa || said...

hehehe... baru abes cuti raya ke??? lamanye~

meriahnye raya~ siap buat lemang lagi~

EiJa ZaQuaN said...

wah meriahnya..siap bakar lemang..

mama qistina said...

nafira:dah sampai sini dah lama tapi nak uruskan kerja yang tertunggak dulu..ha dah setel cam biasa lah...tenet tenet tenet sampai lebam

eija zaquan:nasiblah lemang tu menjadi kalau tak..takdelah terasa rayanya...