Google
 

04 September 2010

ketupat ke lemang


ni soalan cepu mas....pada musim raya nanti....yang mana satu jadi pilihan hati korang....ketupat ke lemang....dua menu ni saja yang aku sebut sebab ini dikira perkara yang wajib ada dalam setiap menu ari raya..... tul tak????

tapi tak tahu lah tempat lain camno ye...mungkin ada lagi menu yang best dari yang kat atas nih...
bagi aku ..aku paling suka makan ketupat di pagi raya samada ketupat yang ada santan atau ketupat nasi...(sebab jarang dapat makan lemang) itu yang aku tahulah...makan pulak dengan rendang ayam atau rendang daging...huihhhhh sodapnya ....tapi kalau aku yang makan haruslah rendang lebih dari ketupat tersebut...hehehe...gila tamakkan....

selalunya taim raya nih ...kalau kat kampung aku lah...mama aku akan masak ketupat yang dah siap peket dalam plastik tu...senang kan...tapi kalau nak yang tradisional sikit ko kenalah menapak pegi umah tok aku yang tak jauh mana dari umah mama aku je...haa..kat situ dapat la ko merasa makan ketupat yang memang dibalut dengan daun kelapa atau daun nipah tuhh...terasa la sikit cam makan ketupat...sebab ada aroma daun kelapa...


ni rupa ketupat ngan lemang..nak tahu rasa cemana kena buat sendiri...paling tak pun beli je kat kedai...

tapiiii....kalau kat umah tok aku memang takde lemang sebab dah banyak ketupat jadi takde lemang...mungkin tahun ni bila aku ikut asben beraya kat kampung dia...mungkin ada lemang...asben aku cadang nak bakar lemang bila kami balik nanti ...

dia dah pesan kat kak ipar aku untuk simpan batang buluh...nanti kalau benarlah bagai dikata...aku tak lupa punya letak gambar kat blog keh...silap-silap gambar abu ngan asap je yang dapat lemang ntah kemana hahaha.....

*isnin ni asben aku ada projek angkut buluh 6,000 batang tuk buat lemang...ada sesape yang tau LEMANG BONDA kat kampung melayu subang ,shah alam silalah pegi terjah yer....

                         
**makan lemang ngan susu pekat pun sedapppnya...

10 comments:

AKO @ retna said...

prefer lemang dr ketupat.. nyumm cicah rendang perghh sedap nyaaaaa

EiJa ZaQuaN said...

eija pagi raya menu wajib nasi impit ngan rendang,kuah kacang ngan gulai maak lodeh...ermm kalo nak mkn ketupat..selalunya tunggu pak ngah eija dtg umah bagi..sbb dia jerk setiap thn wat ketupat..lemang pulak mmg beli jerk..x prnah wat jgk..hehehe

Lynn Nasir said...

salam..

saya lebih suka ketupat sbb lebih versatile nak mkn ngan apa2 lauk pun. lemang pun suka juga, sejak kawen ngan org perak ni..lemang sajo le..aha!

maisyah said...

salam..
wuiii..yooo...
bestnya lemang..aduh cam x sabar raya bila tengok gambar tu!!...
eeii..betul x sabar...

|| NaFiRaa || said...

suka makan ketupat!! makan ngan sate dan kuah kacang~ sedapppnye~

mama qistina said...

Ako@retna:sedapkan janji ada rendang mesti jalan punya.

mama qistina said...

EijaZaquan:makan lodeh pun sedap jugak..samalah kita harp orang yang bagi je...

mama qistina said...

LYNN NASIR:Takpela sesekali kita tukar menu pulak..hehe

mama qistina said...

Maisyah:gitulah ...baru ada semangat nak raya..nanti bila raya kita makan puas-puas

Nafira:sedapkan zura makan ketupat mmmmmm...tak sabar nih nak makan ketupat..

noie said...

hehehe.. kalau raya menu wajib adalah ketupat dan rendang ler.. kalau x de.. rasa mcm x yah raya...