Google
 

12 January 2011

HIV DIJANGKITI MELALUI IKAN...CAYA TAK?


Tengah dok BW jauh kemana hala tetiba nampak artikel ni ,jadi mintak izin tuan umah  nak ambik  entry ni untuk letak kat entry aku...entry ni dari sini...
ha korang yang selalu pegi ke spa ikan tu mesti takut dah nak pegi pas ni kan lepas baca entry kat bawah tu....aku penah gak wat sekali dulu ...sebab nak merasa katanya...nasib lah spa ni tak berbaloi baloi...geli je lebih ...tapi mungkin itu yang fes dan yang terakhirlah kot.....euwwwwww....
   
 


Disini baru jumpa kenyataan resmi dari Kementerian Kesihatan United Emerate Arab Saudi.

Kementerian Kesihatan UAE memberi amaran bahawa rawatan kaki/kulit alternatif/kosmetik yang menggunakan ikan seperti yang dipaparkan pada gambar di atas boleh menyebarkan penyakit bahaya.

Akhbar Al Khaleej yang memetik kata-kata Dr Amin Al Amiri, “Penggunaan ikan-ikan sebagai rawatan boleh mendatangkan mudarat kepada orang ramai kerana rawatan ini boleh menyebarkan penyakit termasuk hepatitis dan AIDS/HIV.”

Tambah Dr Amin, “Sesetengah orang mungkin mengalami penyakit berbahaya dan virus pada luka mereka akan mudah dipindahkan kepada orang lain melalui ikan dan air.”

Prosedur rawatan yang dibangunkan di Turki ini digunakan untuk merawat kulit termasuklah penyakit psoriasis.

Pesakit/orang ramai dikehendaki meletakkan kaki di dalam sebuah kolam kecil yang berisi ikan kecil (ikan garra rufa atau ikan chin chin). Ikan-ikan ini akan “memakan” sel-sel kulit yang telah mati pada kulit pesakit.

Untuk makluman, rawatan kaki menggunakan teknik ini diharamkan di 14 buah negeri di Amerika.


*amcam ngeri tak ...ada yang nak cuba ke pas ni....

6 comments:

nurulhudaresad said...

uishh..penah sekali je cuba masa p wat facial kat Herbaline.....tobat tak mo dah...thankss...

|| NaFiRaa || said...

erkkk.. ye ke??? nasib x pernah buat.. tapi ade gak teringin nak cuba.. uish~ x mo lah buat!

mama qistina said...

nurulhudaresad:takut kan ...dah femes baru nak kecoh benda ni dulu dulu takde pun orang kisah...

mama qistina said...

nafira:zura jangannnnnnnnnnn....bahaya tau ikan pembawak kuman cenggini...

Ati Masrif said...

eeeyy...nasib tak minat pun nak cuba

bahaya yek

mama qistina said...

ati masriff:memang bahaya ..jangan cuba cuba nak cuba..hahaha