Google
 

07 January 2011

kenduri laksa

sebab dah lama sangat simpan gambar dalam folder jadi mula mula kena tengok apa gambar yang sesuai dengan cerita yang nak keluar dulu ....dah belek belek baru reti nak cerita yang mana satu...banyak sangat gambarnya nih...tak tahu mana satu nak letak....

pada 31 haribulan yang lepas kami sekeluarga adakan kenduri kesyukuran dan bacaan yasin kat umah mama di sg petani.....jadi bila ada rezeki lebih tak salah kalau kita kongsi hasil kita tukan......jemputan adalah dari kalangan ahli keluarga, orang ke geng marhaban dan jiran jiran yang berhampiran je....

kami buat laksa je untuk makan petang sebab orang marhaban dijemput pada pukul 3.30 petang jadi semua mestilah dah makan kat umah ....kalau wat nasi lauk nanti takut tak habis plak sebab kekenyangan ....jadi kalau buat laksa dah tentu kita tak kisah nak makan walaupun perut dah naik sengkak sebab laksa kan sedapppppp....

cuma aku je yang makan sikit....sapa suh makan sikit je....sebab mak aku tak bagi ....dia kata orang kalau lepas beranak ...kena tunggu paling kurang setahun baru boleh makan laksa tu....nanti urat kembang...redha jelahhhh....



kami sampai malam(rabu) dengan adik adik lelaki dua orang...bangun pagi esoknya(khamis) terus siap ke pasar untuk beli bahan bahan nak masak untuk esoknya(jumaat).....



menu untuk laksa biasalah ,mestilah ikan kankankankankan.....kita pilih yang fresh fresh baru kuah dia lazak....kalu make sape tokleh tengok kiri kane doh.....ada yang buat pakai belut ....owhhhh aku tak pernah makan lagi yang itu....apa rasa dia eh...



ni mak tok puteri .....bukan penjual sayur tengah pilih sayur untuk makan dengan laksa ....sekali gus cari bahan untuk masak makan tengah hari.....



aku dah macam mamarazi kat tengah tengah pasar ...curik curik tangkap gambar....kejap kejap bersilau je pasar tu dengan flash ...tutup flash baru leh tangkap gambar tanpa segan silu....subjek bukan dekat david bekam yang bawak anak pompuannya utama adalah pasar tani di sungai petani.... 



adik no 3 aku...



kuah laksa yang tengah mendidih berasap asap di dalam periuk ...owhhh sedapnyaaa...terasa cam meleleh ayaq liuq nih....tukang masak adalah mak aku yang hebak ...dibantu seluruh ahli keluarga yang tak kurang hebaknya....



kalau nak makan laksa yang best ...kena makan ngan laksa beras...barulah terasa kenyang sampai naik sawan....




ni pinggan aku betul tak aku makan sikit je...tapi kalau aku punya pinggan laksa selalunya kuah ngan sampah lebih banyak dari laksa...barulah sedap.....


habis suda edisi kenduri kuah laksa nanti nak cite pasal lain pulak ....teruskan membaca tanpa jemu...tetiba plak....

6 comments:

|| NaFiRaa || said...

WEW~ sedapnye laksa!!! dan2 meleleh jek rasa~ kena carik laksa nampaknye petang nih!!

Be Simple Beb(BSB) - threeQ said...

salam, memang org belah utara percaya yg lepas bersalin tak boleh makan laksa...sebenarnya ramuannya seperti bunga kantan , timun dll itu yg tak boleh makan sbb sejuk.

Myfrin's story said...

Salam, mama qistina. Dulu, kak pernah makan laksa masakan isteri pakcik, dia asal dari Kedah. Memang sedap laksa ni...fuh..liur pun nak meleleh la pulak, hihi....

mama qistina said...

nafira:hehe sedapkan tengok je la mesti terus terliur terus....

mama qistina said...

BSB:sejuk sejuk pun kalau dah sedap sangat lupa plak pantang segala ...tak reti jugak bab pantang pantang nih ...

mama qistina said...

MYFRIN STORY:yelah kak kalau dapat makan laksa ni memang takkan lupa rasa sedapnya tu...