Google
 

10 July 2010

Tips Mengenal Tangisan Bayi

Ini adalah mengenai tips untuk mengetahui dan mengenal jenis tangisan bayi : TERUTAMA KEPADA IBU YANG BARU MELAHIRKAN BAYI.

Setiap kali bayi menangis ,pasti si ibu akan terus menghalakan payudaranya atau mendukung bayi tersebut ,namun bayi itu masih terus menangis dan ini akan meyebabkan ibu menjadi runsing dan berasa putus asa.

Tapi bagaimana caranya untuk mengerti tangisan bayi ini?
Ya ibu ibu sekalian tangisan merupakan alat komunikasi pertama bayi anda.Dengan tangisan bayi dapat mengutarakan keinginan dan keperluannya.Tidak hairan bayi banyak menghabiskan masa untuk aktiviti ini.

Dibawah adalah beberapa contoh tangisan bayi dan cara untuk mengatasinya:

  1. Tangisan "aku ingin menyusu":bayi akan menangis sekiranya lapar .Tangisannya akan berulang ulang .Pertama,ia menangis lalu berhenti sejenak untuk mengambil napas,menangis lagi,berhenti sejenak untuk mengambil nafas,demikian seterusnya.Mengatasinya ,susulah bayi anda sehingga kenyang atau jangan jangan memang sudah tiba waktu makan untuk bayi anda!!!!!
  2. Tangisan " lampinku basah" :.bayi lebih suka sekiranya lampinnya bersih dan kering.Jika lampinnya basah ia akan menangis kerana merasa tidak selesa.Tangisan pengumuman lampinku basah biasanya perlahan ,kemudia semakin kuat.Anda juga boleh perhatikan bahawa ia akan mengeliat-geliat di tem[at tidurnya.Untuk mengatasinya,segera periksa lampinnya, ia barangkali memerlukan lampin yang baru .
  3. Tangisan" badanku sakit":semua bayi menangis jika ia merasa sakit .Tangisan jenis ini adalah tangisan bernada tinggi,hampir seperti jeritan,kemudian ia termengah-mengah pada saat ia menarik nafas,lalu menjerit lagi dan lebih kuat ketika menggoyang bahagian tertentu,mungkin ada bahagian yang sakit kerana terjatuh tanpa sepengetahuan anda.Tuamlah bhagian yang sakit dengan air hangat.
  4. Tangisan "aku bosan":Bayi selalu memerlukan stimulasi dan akan timbul bosan jika ia tidak memperolehnya,atau bahkan bosan dengan satu aktiviti saja.Tangisan ini dirancang untuk menarik perhatian anda.Maka tangisan ini lebih mirip kepada teriakan daripada tangisan.Dan ia akan tetap menangis seperti ini selama ia merasa bosan.Mengatasinya,ganti aktivitinya.Misalnya temani bayi anda bermain,menyanyi,membacakan cerita atau boleh diajak berjalan-jalan.
  5. Tangisan "minta didukung":bayi anda akan menjadi letih  jika penat,walaupun ia mungkin tidak ingin tidur. Ia akan merengek dengan menjengkelkan.Kepalanya mungkin terangguk-angguk untuk beberapa ketika, dan mungkin anda dapat melihat bahawa ia akan menggosok-gosokkan tangannya pada mata serta wajahnya.Mengatasinya, buailah ia perlahan-lahan sampai akhirnya ia tertidur.
  6. Tangisan kesepian: bayi anda senang bergaul.Ia ingin selalu berada di sisinya.Jika merasa kesepian,tangisannya akan terdengar menyedihkan.Seakan ia tengah sedih atau marah.Mengatasinya,luangkan waktu bersamanya paling tidak  sampai ia tenang.Jika anda perlu menyelesaikan sesuatu,gendonglah ia sampai tenang,kemudian  lanjutkan pekerjaan anda bersamanya disisi anda.
Itulah beberapa ciri tangisan bayi anda.Dan kini sudah tahu apa yang perlu anda lakukan sekiranya bayi anda menangis!!!! Jadi jangan hanya menyorongkan payudara lagi.ya!!!
Setelah beberapa bulan baru aku dapat mengenali tangisan bayi ni kalau tak aku pun asyik sumbat tetek jer kat baby.

    No comments: